De bedrijven zeggen de kosten hooguit voor een derde te kunnen doorberekenen
aan de passagiers en verladers. "Dit zal doorwerken in de Europese
economie," zei een woordvoerder van onder meer de Associatie van
Europese Airlines (AEA) woensdag. "Minder verbindingen en toerisme
zullen regio’s schaden. Waarschijnlijk verplaatst het vliegverkeer naar
niet-Europese vliegvelden, zodat de EU minder aantrekkelijk wordt voor
investeringen."
Luchtvaartmaatschappij Lufthansa overweegt vluchten te verhuizen naar
de Zwitserland, dat geen lid is van de Europese Unie. De sector is het er
wel mee eens dat de luchtvaart met de emissierechten gaat meedoen, net als
andere industrie. Het vraagt Brussel alleen om het voorstel te matigen,
wegens de omvangrijke gevolgen.
Vliegtuigen veroorzaken drie procent van de uitstoot van broeikasgassen. De
uitstoot groeit echter, terwijl de overheid juist probeert de emissie te
beperken. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat de sector
uitstootrechten moet bijkopen voor elke toekomstige groei. Minder uitstoot
moet de opwarming van de aarde stuiten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl